Maddes pyssel

Julpyssel: Stjärna/snöflinga gjord av papper!

Av maddes-pyssel - 2013-12-11 15:08

 

Den här stjärnan ser ganska avancerad ut, men är faktiskt jättelätt att göra. Min 11-åring klarar av att göra dem helt själv.   

Detta behöver du:


* Papper - 6 st kvadrater (det går bra med vanliga papper, men jag använde scrapbookingpapper. 

 Jag använde papper med en sida på 20 cm, det blev lagom stort att hänga i fönstret)

* Sax eller skärverktyg

* Tejp (alt. lim)

* Häftapparat

* Linjal


 


1. Vik ett papper på mitten så att det bildas en triangel:

 


2. Vik på mitten en gång till, så att en mindre triangel bildas:

 


3. Klipp tre parallella skåror med samma avstånd. Det gör inget om delen längst till höger (på bilden) blir något bredare, men de tre vänstra ska vara lika breda.

Ex: Om det är 5 cm tvärs över kan varje remsa vara 1 cm och biten längst till höger 2 cm. Min var 10 cm så jag hade 2,5 cm mellan varje.

Obs! Klipp inte hela vägen, lämna kvar en bit längst upp. Börja klipp där papperet är delat:

  


4. Nu kan du veckla ut papperet, och det ska nu se ut så här:

 


5. Rulla ihop de två innersta flikarna till en rulle och tejpa:

 


6: Vänd på papperet och tejpa ihop de två remsor som nu är innerst åt andra hållet:

 


7. Gör samma sak med de återstående remsorna - vänd och sätt ihop. Nu är detta papperet klart:

 


8. Gör nu samma sak med de fem andra papperena.

 Häfta sedan ihop dem tre och tre där jag håller fingrarna på bilden:

 


9. Häfta nu ihop de tre delarna - se pil på bilden (två ställen på varje "stjärnhalva"):

 


Häfta slutligen ihop de två halvorna (den gröna cirkeln samt på varje sida):  


11. Klart!   

 

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards